loading...
بزرگترین سایت فناوری اطلاعات و تلفن همراه
علی بازدید : 362 شنبه 23 آذر 1392 نظرات (0)

تا کنون هرگاه در مورد نصب برنامه های کاربردی بروی دستگاه های مجهز به آندروید صحبت به میان می آمد همواره نحوه نصب و کار با مارکت های غیر رسمی به میان می آمد و هیچگاه موضوع روش های پایه ای خود آندروید به میان نمی آمد ولیکن با توجه به اینکه در هفته ای که درونش هستیم محدودیتهای موجود در App Store کمپانی Apple و متعاقب آن Google Play کمپانی Google برداشته شد لازم دانستیم تا توضیحی در مورد Google Play برای علاقمندان ارائه کنیم تا در صورتیکه طراحان برنامه های فارسی برنامه های بهتری را بروی آن قرار دادند شما بتوانید براحتی از آن استفاده کنید .

سرویس Google Play که در سال 2012 از ترکیب دو سرویس Google Music و Android Market بوجود آمد و امسال با رسیدن به مرز یک میلیون برنامه رکورد پنجاه میلیارد دانلود را هم شکست یک بستر برای ارائه سرویس های نرم افزاری به دستگاه های مجهز به سیستم عامل آندروید می باشد که به کاربران امکان می دهد تا به دانلود موسیقی ، مجلات ، کتاب ها ، فیلم ها ، برنامه های تلویزیونی و برنامه های کاربردی از طریق آن بپردازند . سرویس های ارائه شده در این شبکه عموما هدفمند ارائه می شوند و بسته به اپراتور خدمات تلفن همراه کاربر ، آدرس IP او و یا موقعیت جغرافیایی وی و با توجه به تجهیزات دستگاه آندرویدی وی ممکن است متفاوت باشند که کمک می کند تا برنامه هایی که برای دستگاه کاربر مناسب نمی باشند را در دسترس وی دور نگه دارد و در مقابل سرویس های مناسبتری را به وی ارائه دهد . متأسفانه دسترسی به این بازار علیرقم برداشته شدن بخشی از محدودیت ها برای کاربران ایرانی هنوز برای تمامی بخش ها آزاد نخواهد بود ولیکن برداشته شدن همین محدودیت ها ، هم می تواند بستری برای خدمات رسانی برنامه نویسان جهان به کاربران فارسی زبان و هم دست آویزی برای برنامه نویسان ایرانی بمنظور افزودن زبان فارسی به برنامه های خود در این بستر بوجود آورد .

چگونه وارد گوگل پلی شویم ؟

برای استفاده از سرویس های گوگل پلی ( Google Play ) شما بایستی در درجه اول بایستی یک حساب کاربری یا آدرس پست الکترونیکی جی میل ( Gmail ) در گوگل داشته باشید تا بتوانید بواسطه آن به سرویس های آندروید دسترسی داشته باشید ، پس با ورود به برنامه Google Play ، آندروید از شما می خواهد تا یک حساب کاربری برای دستگاه خود تعریف نمایید که می توانید بواسطه مراحلی یک حساب ایجاد کنید و یا از حساب فعلی خود برای بهره برداری استفاده کنید .حال پس از ایجاد یک حساب کاربری در دستگاه مجهز به آندروید خود از شما خواسته می شود تا با قوانین استفاده از برنامه Google Play موافقت بعمل آورید تا در صورت بروز هرگونه مشکلی این شرکت مسئول آن نباشد و همچنین با گذاشتن تیک مطابق تصویر شما از این شرکت می خواهید که شما را از خدمات جدید خود آگاه سازد و اکنون در صورت انتخاب گزینه Accept شما موافقت خود را با قوانین سایت Google Play اعلام می کنید و بصورت خودکار وارد صفحه خانه ( Home ) برنامه خواهید شد که اطلاعات بسیاری در مورد انواع سرویس های ارائه شده در این برنامه به شما نشان می دهد .

دو مرحله اصلی در آغاز ورود به برنامه Google Play

همانگونه که شاهد هستید می توانید با لمس علامت ذره بین در بالای تصویر در صفحه باز شده به جستجوی مطالب مورد نظر خود بگردید ولیکن توصیه می کنیم برای بهبود نتایج جستجو از جستجوی تحت وب بوسیله جستجوگر گوگل استفاده کنید و از لینک ارائه شده برای دسترسی به Google Play از میان نتایج مستقیم به صفحه معرفی برنامه بروید و آنرا بروی دستگاه خود نصب کنید .

نمایی از صفحه اصلی Google Play بهمراه گزینه های نمایش داده شده در Options آن

با زدن دکمه سخت افزاری Options و یا لمس آن در دستگاه خود شما می توانید یک منو از تنظیمات Google Play مشاهده کنید که گزینه  My apps مربوط به برنامه های نصب شده توسط حساب کاربری شما و همچنین مدیریت آنها می باشد و گزینه My wishlist مربوط به برنامه هایی است که شما بعنوان برنامه مورد علاقه خود انتخاب کرده اید تا به دیگران معرفی کنید و یا در فرصتی مناسب بروی دستگاه خود نصب کنید . گزینه سوم Accounts شما را به صفحه مربوط به تنظیمات حساب کاربری شما در دستگاه هدایت خواهد کرد تا بتوانید تنظیمات دلخواه خود را بر آن اعمال کنید و همچنین گزینه Settings به شما امکان می دهد تا بتوانید رفتار برنامه Google Play را کنترل نمایید و در نهایت گزینه Help اطلاعاتی را برای کمک به شما در انجام امور متفاوت نشان خواهد داد .

نمایی از دو زبانه صفحه My apps

حال در صورت انتخاب گزینه My apps شما به صفحه مربوط به مدیریت برنامه های خود هدایت می شوید که در زبانه INSTALLED برنامه هایی را که در حال حاضر بروی دستگاه شما نصب هستند و همچنین وضعیت بروز رسانی های آنها را می توانید مشاهده کنید که شما می توانید با انتخاب گزینه UPDATE ALL همه آنها را بروز نموده و یا با انتخاب هر یک آنها را تک به تک بروز رسانی کنید . در زبانه دوم که با ALL نمایش داده شده است تمامی برنامه هایی را که تا کنون بواسطه این حساب کاربری نصب نموده اید به شما نشان داده خواهد شد و شما می توانید برنامه هایی را که در دستگاه های متفاوت نصب کرده بودید در این صفحه مشاهده کنید و یا دوباره اقدام به نصب آنها نمایید .

نحوه افزودن یک سرویس یا برنامه به Wishlist

گزینه بعدی My wishlist می باشد که به شما این امکان را می دهد تا برنامه های مورد علاقه خود را با انتخاب علامت سربرگ در صفحه معرفی هر برنامه و یا کلیک بروی گزینه های در دسترس برنامه ها و سپس انتخاب Add to wishlist به صفحه ای که بدین منظور تعبیه شده است بفرستید تا بتوانید آنها را با دیگران به اشتراک بگذارید و یا در فرصتی مناسب آنها را نصب نمایید .

نمایی از صفحه Accounts

گزینه Accounts به شما این امکان را می دهد تا برای دسترسی به سرویس های Google Play یک حساب کاربری تعریف نمایید و یا از میان حساب های موجود یکی را برای استفاده در مواقع خاص برگزینید که شما را قادر می سازد از حساب Google Wallet خود که در آن حساب های بانکی خود را ذخیره نموده اید بدرستی محافظت نمایید و یا از حساب دیگران برای خرید و فروش استفاده کنید .

نمایی از گزینه Settings در Options برنامه Google Play

گزینه Settings شما را قادر می سازد تا رفتارهای برنامه Google Play را کنترل نموده و آنرا مطابق با خواسته های خود تنظیم نماییم به سه بخش GENERAL و USER CONTROLS و ABOUT تقسیم می شود . در بخش GENERAL شما می توانید با گذاشتن تیک مقابل عبارت Notifications به برنامه دستور دهید تا شما را از بروز رسانی های برنامه هایی که نصب نموده اید آگاه سازد و با انتخاب Auto-update apps می توانید در صفحه باز شده گزینه های Do not auto-update apps را برای بروز رسانی بصورت دستی انتخاب نمایید و یا Auto-update apps at any time را انتخاب نمایید تا برنامه ها بصورت خودکار بروز شوند که البته این شامل ارتباط از طریق سرویس اینترنت اپراتور همراه شما هم می شود و بهمین دلیل گزینه Auto-update apps over Wi-Fi only به شما این امکان را خواهد داد تا بتوانید برنامه ها را تنها از طریق شبکه Wi-Fi بروز رسانی کنید تا از هزینه های اضافی جلوگیری شود . گزینه بعدی Auto-add widgets می باشد که به برنامه هایی که نصب می کنید این امکان را می دهد تا علاوه بر قرار دادن آیکون خود در صفحه خانه ( Home Screen ) دستگاه ابزارهای مرتبط با آن برنامه را نیز بصورت اتوماتیک در آن جای دهند و در نهایت گزینه Clear search history تمامی کلید واژه هایی را که تا کنون بواسطه برنامه جستجو نموده اید پاک می کند تا بتوانید از پیشنهاد شدن دوباره آنها جلوگیری کنید .

نمایی از گزیته های نشان داده شده در بخش Auto-update apps

در بخش USER CONTROLS شما می توانید با انتخاب گزینه Content filtering در صفحه جدید با گذاشتن تیک مقابل دسته های متفاوت به آنها اجازه نمایش در برنامه را بدهید . گزینه Everyone که به معنی همه افراد می باشد می تواند برنامه هایی را که برای استفاده عموم در برنامه قرار گرفته اند را بشما نشان دهد و گزینه Low maturity برای نمایش برنامه های مختص گروه سنی کودکان را نمایش دهد و گزینه Medium maturity مختص به نوجوانان بوده و High maturity برنامه های مختص به بزرگسالان را بشما نشان خواهد داد تا در نهایت شما بتوانید با انتخاب Show all apps مشخص کنید که همه برنامه ها به شما نمایش داده شوند و بعد از انتخاب OK تنظیمات جدید برای شما ثبت خواهند شد . در گزینه بعدی با گذاشتن تیک مقابل عبارت Password می توانید از برنامه بخواهید تا قبل از خرید هر برنامه از کاربر رمز عبور حساب کاربری را بخواهد که برای برداشتن تیک آن مطابق تصویر از شما می خواهد تا رمز خود را تأیید نمایید تا بتواند از سطح دسترسی شما بعنوان مالک حساب آگاهی پیدا کند .

نمایی از گزینه های موجود در بخش USER CONTROLS

در نهایت در بخش ABOUT اطلاعات ویژه ای در مورد نسخه برنامه و همچنین قوانین برنامه های متن باز به شما نمایش می دهد تا بتوانید با آگاهی بیشتر نسبت به حقوقی که برای شما قائل می شوند اقدام به استفاده از برنامه نمایید .

نمایی از صفحه خانه Apps

حال می توانید در صفحه خانه برنامه Google Play با کلیک بروی هر یک از بخش ها وارد آن شوید که برای مثال ما گزینه APPS را انتخاب نمودیم که در صفحه خانه APPS برای بازگشت به صفحه قبلی می توانید از علامت سبد خرید را از گوشه سمت چپ در بالای تصویر انتخاب کنید و برای گشت و گذار در میان زبانه های آن می توانید آنها را لمس نموده و یا به چپ و راست انگشت خود را حرکت دهید ( Swype ) تا صفحات نیز بدان سمت باز شوند . در سمت چپ خانه زبانه Categories وجود دارد که برنامه ها را بر حسب موارد استفاده در گروه های متفاوتی قرار می دهد و در سمت راست صفحه خانه برنامه ها را بر اساس محبوبیت و یا قدمت و یا درآمدزایی و بسیاری عوامل دیگر برای شما لیست می نماید . در حقیقت این حالت برای تمامی سرویس ها گسترده و پر طرفدار وجود دارد و شما می توانید از این فیلتر ها برای دسترسی آسان به برنامه مورد نظر خود استفاده کنید .

نمایی از صفحه برنامه مرورگر کروم و پیغام های نصب و لغو نصب آن

حال که برنامه مورد نظر خود را یافته اید برای نصب آن بایستی INSTALL را انتخاب نمایید و برای حذف آن برنامه در صورتیکه آنرا قبلا نصب کرده باشید می توانید گزینه UNINSTALL را انتخاب کنید ، اما در صورت انتخاب هر یک از این دو گزینه بجهت اطمینان حاصل کردن از قصد حقیقی شما در صفحه ای جدید بایستی آن دستور را تأیید نمایید تا آن عملیات انجام شود . همچنین این امکان برای شما در نظر گرفته شده است تا بتوانید برنامه های مورد علاقه خود را بواسطه حساب کاربری گوگل پلاس ( Google+ ) خود +1 نموده تا محبوبیت آن در جستجوهای اینترنتی بیشتر شود و یا یک نظر در برنامه ثبت کنید و با نمره دادن به آن برنامه بر اساس ستاره محبوبیت آنرا در میان برنامه های Google Play بالا برده و آنرا برای استفاده دیگران تأیید کنید . همچنین برنامه هایی را که توسط کاربران استفاده کننده از این برنامه بکار بسته شده را هم مشاهده کنید و آنرا را در صورت تمایل نصب نمایید و یا با برنامه نویس آن ارتباط ایجاد نمایید تا بتوانید نظرها و پیشنهادهای لازم را به وی انتقال دهید .

چگونه از وبسایت Google Play استفاده نماییم ؟

به موازات برنامه Google Play ، وبسایت این سرویس نیز کمک شایانی به مدیریت برنامه های شما می کند که شما می توانید با انتخاب Play از منوی فوقانی وبسایت گوگل وارد آن شوید . همانگونه که در تصویر نیز مشخص شده است این وبسایت نیز بمانند برنامه Google Play به بخش های متفاوتی تقسیم شده است که می توانید از داشبورد سمت چپ تصویر وارد آنها شوید .

نمایی از وبسایت Google Play

ولیکن در سمت راست تصویر در زیر نمایه تصویر خود شما می توانید یک علامت چرخ دنده مشاهده کنید که با کلیک بروی آن تعدادی گزینه به شما نشان داده خواهد شد که از این قرارند :

گزینه My orders شما را به صفحه ای با کارایی مشابه My apps در برنامه Google Play هدایت می کند که می توانید تمامی برنامه هایی را که تا کنون توسط حساب کاربری خود نصب نموده اید مشاهده کرده آنها را بررسی نمایید .

نمایی از صفحه My orders در وبسایت Google Play

گزینه Settings شما را به صفحه My Devices هدایت می کند که در آن شما می توانید تمامی دستگاه هایی را که بواسطه حساب کاربری خود به Google Play متصل نموده اید مشاهده کرده و تاریخ ثبت و استفاده از آنها را بهمراه اپراتور تلفن همراه خود در آن بازه مشاهده کرده و نام آنها را تغییر دهید .

نمایی از صفحه My devices

گزینه Android Device Manager شما را قادر می سازد تا در صورت مفقود شدن یا به سرقت رفتن دستگاه خود موقعیت جغرافیایی آنرا از طریق این صفحه یافته و به آن زنگ بزنید و یا اطلاعات آنرا با بازگشت به تنظیمات کارخانه پاک نمایید .

نمایی از صفحه Android Device Manager

گزینه Help شما را به صفحه اطلاعات کمکی گوگل هدایت می کند و شما می توانید در صورت آشنایی به زبانهای لاتین از نحوه انجام برخی امور در سایت مطلع شوید .

چگونه بوسیله وبسایت Google Play برنامه ای را نصب کنیم ؟

حال که شما با گزینه های متفاوت در وبسایت آشنا شده اید بایستی بدانید که می توانید از طریق وبسایت هم اقدام به نصب برنامه نمایید ولی انجام اینکار منوط به ثبت شدن دستگاه شما در وبسایت و در بخش My Devices می باشد . همانگونه که پیشتر اشاره کردیم پس از یافتن برنامه مورد نظر خود بواسطه جستجو در وبسایت Google Play شما می توانید وارد صفحه آن برنامه شده و با کلیک بروی دکمه Install وارد صفحه جدیدی شده تا پس از انتخاب دستگاهی که می خواهید برنامه را بروی آن نصب کنید دوباره با زدن دکمه Install دستور نصب برنامه را برای برنامه Google Play در دستگاه خود صادر نمایید و در صورت موفقیت عملیات فوق یک پیغام مبنی بر موفقیت در ثبت سفارش به شما داده خواهد شد . حال تنها کافیست تا دستگاه آندروید خود را به اینترنت متصل نمایید تا بتوانید سفارشات خود را دانلود نمایید .

صفحه مربوط به برنامه Google Keep در وبسایت Google Play

همانگونه که مشاهده می کنید کار با این نرم افزارها بسیار راحت می باشد و شما می توانید براحتی با آنها ارتباط برقرار نمایید ولیکن نکته جالبی که وجود دارد اینست که علیرقم استفاده از برنامه های فوق شما بدلیل امکانات خاص بازارهای غیر رسمی همچنان نیازمند به استفاده از آنها خواهید بود .

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 6
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 1
  • آی پی دیروز : 7
  • بازدید امروز : 3
  • باردید دیروز : 9
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 45
  • بازدید ماه : 94
  • بازدید سال : 365
  • بازدید کلی : 10,601