loading...
بزرگترین سایت فناوری اطلاعات و تلفن همراه
علی بازدید : 1250 شنبه 23 آذر 1392 نظرات (0)

در مطالب پیشین در مورد نحوه اتصال به اینترنت از طریق سرویس ADSL مطالبی ارائه کرده ایم ولی نحوه ایجاد یک اتصال PPPoE برای استفاده در حالت Bridge mode را توضیح نداده ایم ، پس بهمین دلیل در این مطلب می خواهیم به نحوه ساختن یک اتصال PPPoE که یک کانکشن برای اتصال به سرویس دهنده ADSL می باشد بپردازیم . همانگونه که در جریان هستید در یک اتصال PPPoE ارتباط از طریق پروتکل ارتباطی شبکه های Ethernet برقرار می شود زیرا در زمان ایجاد این استاندارد ها سایر پروتکل های ارتباطی مانند پورت USB قادر به فراهم آوردن بستر لازم برای نرخ انتقال داده بالای شبکه های DSL نبودند ، پس اساس کار عموم شبکه های ارائه دهنده خدمات اینترنتی بر مبنای خطوط DSL پروتکل PPPoE می باشد .

حال شما می توانید مودم ADSL خود را بصورت PPPoE تنظیم نمایید و یا اینکه آنرا بحالت Bridge mode گذاشته و توسط سیستم خود و بوسیله یک سرویس خاص بسته ها را بصورت PPPoE تفسیر کنید تا بتوانید از آنها استفاده کنید . اما اتصال های PPP تنها بین دو نقطه برقرار می شوند یعنی وقتی شما با یک کانکشن PPPoE به شبکه متصل شدید ، سایر سیستم ها نخواهند توانست اینکار را انجام دهند و شما برای استفاده از سرویس های آن در تمام شبکه بایستی دوباره بسته های داده را به سمت سایر کاربران هدایت کنید که اینکار هم بار شبکه را خواهد افزود و هم بار سیستمی که در حال انجام این مسیریابی می باشد ، پس تنها در صورتی از حالت Bridge mode استفاده کنید که دلیل خاصی برای انجام آن داشته باشید . همچنین در صورتیکه مودم شما در حالت PPPoE تنظیم شده باشد بعد از هر مرتبه قطع ارتباط مودم دوباره بصورت خودکار به شبکه متصل خواهد شد و این در حالی است که در حالت Bridge mode ارتباط شما قطع خواهد شد و در صورتیکه دوباره اقدام به برقراری آن نکنید اتصالی برقرار نخواهد شد ، اما این روش یک مزیت هم دارد و آن استفاده از این روش بهنگام تشخیص خطا و عیب یابی اتصال ADSL می باشد .

نصب مودم به حالت Bridge بسیار آسان می باشد ،زیرا تنها کافیست کابلها را متصل نمایید

چگونه یک اتصال PPPoE برقرار می شود ؟

برای درک بهتر نحوه عیب یابی اتصال ADSL توسط شبکه بایستی ابتدا بدانید که یک اتصال PPPoE چگونه برقرار می شود تا بتوانید با توجه به بروز خطا در هر مرحله مشکل را شناسایی و نسبت به رفع آن اقدام نمایید . یک اتصال PPPoE شامل دو مرحله اصلی می شود که اولی شناسایی پروتکل یا PPPoE Discovery نام دارد و دومی برقراری ارتباط دوطرفه یا PPP session می باشد . یک اتصال PPP که مخفف Peer to peer Protocol می باشد معرف یک اتصال نظیر به نظیر می باشد که دو نقطه با یکدیگر برقرار می کنند ولیکن در شبکه ها تمامی کاربران می توانند با یکدیگر ارتباط داشته باشند . برای جلوگیری از پیچیدگی های ناخواسته در این ارتباطات با استفاده از پروتکل PPPoE و آدرس سخت افزاری تجهیزات شبکه که به MAC Address نیز معروف می باشد ارتباط بین دو نقطه در طی چهار مرحله برقرار می شود و آنگاه با استفاده از این ارتباط یک اتصال PPP برقرار می شود . بهمین منظور با توجه به اینکه هر یک از کاربران درون شبکه می توانند ارتباط PPPoE برقرار سازند بر خلاف ارتباطات PPP این پروتکل بمانند یک استاندارد کلاینت سرور ( Client-Server ) عمل می کند که در آن شما بعنوان یک کاربر یا کلاینت عمل می کنید و شرکت سرویس دهنده ( ISP ) شما نقش سرور را ایفا می کند که کمک می کند تا طی چهار مرحله PPPoE Discovery اتصال شما برقرار شود .

مرحله شروع بکار ( PADI ) :

این مرحله با نام PADI شناخته می شود که مخفف عبارت PPPoE Active Discovery Initiation به معنی شروع شناسایی PPPoE فعال می باشد . در این مرحله با توجه به اینکه دستگاه کاربر آدرس سخت افزار ( MAC Address ) سرور ISP را در اختیار ندارد یک پیغام برادکست ( Broadcast ) بروی خط می فرستد و آدرس سخت افزار تجهیز شبکه خود را نیز ضمیمه آن می کند .

مرحله پیشنهاد ( PADO ) :

این مرحله که با نام PADO شناسایی می شود مخفف PPPoE Active Discovery Offer می باشد که بمعنی پیشنهاد شناسایی PPPoE فعال می باشد که در آن سرور ISP شما ضمن دریافت بسته PADI بسته PADO را با آدرسی که در بسته PADI وجود داشت به کاربر می فرستد تا آدرس سخت افزاری خود را ضمیمه آن به کاربر برساند .

مرحله درخواست ( PADR ) :

PADR مخفف PPPoE Active Discovery Request می باشد و بمعنی درخواست شناسایی PPPoE فعال می باشد که در آن کامپیوتر کاربر پیشنهاد سرور ISP را که در PADO فرستاده شده بود می پذیرد و یک بسته در جواب این پیشنهاد برای سرور می فرستد تا ارتباط بین دو نقطه حفظ شود .

مرحله تأیید ارتباط ( PADS ) :

در این مرحله در جواب بسته PADR کاربر بسته PADS فرستاده می شود که شماره ارتباط ایجاد شده در آن قرار دارد تا کاربر بتواند ارتباط را بوسیله آن تکمیل نماید . عبارت PADS مخفف PPPoE Active Discovery Session-confirmation می باشد و بمعنی تأیید ارتباط شناسایی شده در PPPoE فعال است .

مرحله قطع ارتباط ( PADT ) :

این بسته که مخفف PPPoE Active Discovery Termination می باشد می تواند توسط هر یک از دو طرف ارتباط فرستاده شود تا به ارتباط خاتمه دهد .

مراحل برقراری یک اتصال PPPoE

حال اتصال بین دو نقطه برقرار شده است و ما می توانیم بواسطه پروتکل نظیر به نظیر ( PPP ) مدار لازم برای مخابره بسته های داده را بوجود آوریم ، اما ابتدا بایستی ارتباط PPP برقرار شود که این خود نیازمند سپری شدن مراحلی می باشد . در درجه اول بایستی برای اطمینان از هماهنگی دو طرف ارتباط بر سر مشخصات ارتباطی که برقرار خواهد شد به توافق برسیم که انجام این مذاکرات عموما توسط پروتکل دیگری با نام استاندارد کنترل ارتباطات ( LCP ) یا Link Control Protocol مدیریت می شود که بر اساس آن اندازه بسته های داده قرار گرفته در فریم PPP و همچنین امکان وجود چند مدار موازی و یا رمز گذاری داده های آن بررسی می شود . آنگاه در صورت اتمام این توافقات داده ها بر اساس روش رمز گذاری توافق شده ارسال خواهند شد تا بتوانیم بر اساس پروتکل های کنترل شبکه ( NCP ) یا Network Control Protocol نوع استاندارد استفاده شده توسط کاربر را تشخیص داده و آنگاه بر اساس آن شبکه کاربر را بر اساس مشخصات سرور بنحوی تنظیم کنیم تا بتواند از داده ها استفاده نماید که در این مورد بعلت استفاده شما از پروتکل TCP/IP از استاندارد IPCP برای تخصیص یک آدرس IP به کاربر و همچنین تنظیم آدرس سرور های DNS و WINS مورد استفاده توسط کاربر استفاده می شود .

توجه داشته باشید که در اتصال برقرار شده توسط یک کانکشن PPPoE در دیگر شما قادر به تنظیم مقدار MTU و MSS نمی باشید و این مقادیر بصورت پیش فرض 1480 در نظر گرفته می شود و 20 بایت دیگر به ذخیره خصوصیات مختص به پروتکل های استفاده شده در بسته ها اختصاص می یابد که نسبت به تنظیم PPPoE در مودم یک نقص به حساب می آید ولیکن می توان بصورت دستی این مشکل را برطرف نمود که در آینده بدان خواهیم پرداخت . پس در زمان شماره گیری یک اتصال PPPoE مراحل بالا سپری می شوند و شما می توانید توسط آنها و گزارش ارتباط از مشکلات موجود در ارتباط آگاه شده و نسبت به رفع آن اقدامات مناسب را انجام دهید .

چگونه در ویندوز یک اتصال PPPoE بسازیم ؟

برای ایجاد یک کانکشن PPPoE در ویندوز شما بایستی در منوی استارت عبارت Network and sharing center را درج کنید تا بمانند تصویر بتوانید با انتخاب آن بمانند تصویر وارد تنظیمات شبکه شوید .

چگونگی ورود به بخش Network and sharing center در ویندوز هفت

در این بخش بروی Set up a new connection or network کلیک کنید تا بتوانید در صفحه جدید گزینه Connect to the Internet را انتخاب کنید .

مراحل ایجاد یک اتصال جهت اتصال به اینترنت

در صفحه جدید تمام روش های دسترسی به اینترنت به شما نمایش داده خواهد شد تا بتوانید بواسطه آنها یک کانکشن درست کنید و بوسیله آن به اینترنت متصل شوید . در میان گزینه های موجود شما بایستی بروی عبارت Broadband ( PPPoE )  کلیک نمایید تا صفحه جدیدی به شما نمایش داده شود .

نمایی از صفحه وارد نمودن مشخصات یک اتصال PPPoE

حال شما می توانید نام کاربری خود را در بخش User name و رمز عبور خود را نیز در بخش Password وارد نمایید . در این میان اگر تیک مقابل عبارت Show characters را انتخاب کنید رمز عبور شما نشان داده خواهد شد تا بتوانید از درست وارد کردن آن مطمئن شوید . حال در صورتیکه بخواهید رمز عبور شما برای استفاده در هنگام تلاش های مجدد برای اتصال ذخیره شود می توانید تیک مقابل عبارت Remember this password را بگذارید . در نهایت می توانید با انتخاب نامی در بخش Connection name بجای عبارت Broadband Connection اتصال PPPoE خود را بوسیله آن از سایر اتصالات شبکه متمایز سازید . در پایین صفحه با گذاشتن تیک مقابل عبارت Allow other people to use this connection می توانید اجازه دسترسی به این کانکشن توسط سایر کاربران را نیز صادر نمایید ولیکن در صورت انتخاب نشدن این گزینه تنها شما قادر به استفاده از این کانکشن خواهید بود و سایر کاربران بجز Administrator قادر به استفاده از آن نخواهند بود . حال با زدن دکمه Connect مطابق تصویر سیستم تلاش خواهد کرد تا مراحل برقراری یک اتصال PPPoE را سپری کند ولیکن شما در هر مرحله ای می توانید با زدن Skip بدون تلاش برای برقراری اتصال اقدام به ادامه مراحل کنید . حال در صورتیکه تلاش موفقیت آمیز باشد شما خواهید توانست تا به اینترنت متصل شوید ولیکن در صورت بروز خطایی در همین مراحل با یک پیغام خطا بهمراه شماره آن مواجه خواهید شد که می تواند به شما در عیب یابی اتصال کمک نماید . سپس شما می توانید با زدن دکمه Try again دوباره اقدام به برقراری ارتباط نمایید و یا اینکه با زدن Set up the connection anyway این اتصال را ذخیره نمایید تا در آینده بوسیله آن اقدام به اتصال نمایید .

نحوه ذخیره تنظیمات و ایجاد اتصال PPPoE

در صفحه بعدی پیغامی مبنی بر اتمام مراحل ایجاد اتصال به شما داده می شود و شما می توانید با زدن Close این پنجره را ببندید تا بتوانید دوباره در زمانی دیگر نسبت به تلاش برای اتصال اقدام نمایید . برای برقراری اتصال دوباره شما می توانید یا با زدن آیکون شبکه در نوار وظایف ( Taskbar ) از میان اتصالات موجود اتصال خود را انتخاب نمایید و یا اینکه از درون صفحه Network and Sharing Center با کلیک بروی Change adapter settings وارد صفحه Network Connections شوید و از میان کانکشن های موجود اتصالی را که با نام دلخواه شما و بعنوان ( WAN Miniport ( PPPoE در نظر گرفته شده را انتخاب نمایید .

نحوه ورود به صفحه حاوی اتصالات شبکه در ویندوز

حال با اجرای این اتصال در صفحه ای جدید شما می توانید درست بمانند اتصالات تلفنی دایل آپ ( Dial Up ) بوسیله نام کاربری و رمز عبور به اینترنت متصل شوید . در این صفحه تیک مقابل عبارت Save this user name and password for the following users دو گزینه پایین آنرا فعال نمایید که به شما اجازه می دهد تا نام کاربری و کلمه عبور را تنها برای استفاده کاربر فعلی ( Me only )  و یا تمامی کاربران این سیستم عامل ( Anyone who uses this computer ) ذخیره نمایید . حال با زدن دکمه Connect تلاش برای اتصال دوباره انجام می شود .

نمایی از یک اتصال PPPoE

چگونه تنظیمات یک اتصال PPPoE را تغییر دهیم ؟

در یک اتصال شما می توانید با کلیک بروی دکمه Properties وارد تنظیمات آن اتصال شوید که در زبانه General آن می توانید نام سرویس مورد نظر خود را در بخش Service name وارد نمایید تا در بسته PADI که بدان اشاره شد لحاظ شود ولیکن این بخش در عموم ISP ها کاربری ندارد و بهمین دلیل می تواند تهی رها شود ، اما بهتر است بدانید که در شبکه هایی که بیشتر از یک سرور برای دسترسی به خدمات وجود دارد و یا اینکه خدمات در هر سرور متفاوت می باشد این پارامتر در تعیین استفاده از سرور مورد نظر شما فاکتور اصلی می باشد .

نمایی از زبانه General تنظیمات یک اتصال PPPoE

در زبانه Options در بخش Dialing options شما می توانید با گذاشتن تیک مقابل عبارت Display progress while connecting از برنامه بخواهید تا مراحل اتصال را نیز بشما نمایش دهد ولیکن درصورتیکه این تیک برداشته شود عملیات اتصال بدون نمایش اطلاعات فنی مرتبط با نحوه برقراری اتصال انجام خواهد شد . حال در صورتیکه نام کاربری و رمز عبور خود را ذخیره نموده باشید می توانید با برداشتن تیک مقابل عبارت Prompt for name and password, certificate, etc. از برنامه بخواهید تا دیگر صفحه مرتبط به دریافت این اطلاعات را بشما نشان ندهد و مستقیم مشغول به برقراری اتصال شود . گزینه Include Windows logon domain به شما این امکان را می دهد تا در هنگام برقراری ارتباط بر اساس پروتکل PPPoE بتوانید با وارد کردن اطلاعات کاربری مختص به دامین شبکه مقصد وارد حساب کاربری خود شوید که عموما برای مصارف خاص بکار می رود و به شخصه هیچوقت هیچ سرویس دهنده عمومی را که اینگونه سرویس دهی کند تجربه نکرده ام ولیکن این گزینه برای شبکه های اینترانت ( Intranet ) بسیار کاربردی می باشد .

نمایی از زبانه Options تنظیمات یک اتصال PPPoE

در بخش Redialing options شما می توانید با افزودن تعداد Redial attempts تعداد دفعاتی که برنامه برای برقراری تماس تلاش می کند را مشخص سازید که بعلت اینکه بصورت پیش فرض تنها سه بار اینکار خودکار صورت می گیرد افزایش آن می تواند بسیار مفید باشد و در کنار این گزینه کاهش پارامتر Time between redial attempts می تواند زمان بین این تلاش ها را کاهش دهد تا پس از عدم موفقیت تماس تلاش مجدد بسرعت صورت پذیرد . گزینه Idle time before hanging up مشخص می سازد تا در صورتیکه مسیر ارتباطی برای مدتی مشخص شده استفاده نشد بصورت خودکار ارتباط قطع شود ولی شما در صورتیکه نمی خواهید ارتباط در صورت عدم استفاده پس از مدتی قطع شود می توانید آنرا بروی هرگز ( Never ) تنظیم نمایید . گزینه Idle Threshold در اتصال های PPPoE بکار نمی آیند ولیکن در برخی انواع ارتباطات که بوسیله همین رابط کاربری برقرار می شوند نقشی مشابه را ایفا می کند . در نهایت تیک گزینه Redial if line is dropped به برنامه خواهد گفت تا پس از قطع ارتباط بصورت خودکار دوباره اقدام به اتصال به سرور نماید که می تواند بمنظور خودکار ساختن مدیریت ارتباط بکار گرفته شود . در پایین صفحه شما می توانید با کلیک بروی دکمه PPP Settings گزینه های مرتبط با مرحله دوم برقراری ارتباط PPPoE در صفحه ای با همین نام به شما نشان داده خواهد شد .

نمایی از تنظیمات PPP در زبانه Options تنظیمات یک اتصال PPPoE

گزینه Enable LCP extensions سبب می شود تا در مراحل برقراری ارتباط نظیر به نظیر از پروتکل کنترل ارتباط ( LCP ) که به تصمیم گیری در مورد نحوه ارسال بسته ها کمک می کند استفاده شود و گزینه Enable software compression به شما کمک می کند تا در هنگام ارسال داده ها با استفاده از الگوریتم IP Header Compression در لایه دو مدل OSI باعث کاهش اندازه بسته ها شده و در نتیجه به پهنای باند مدار کمک نماید ولیکن پشتیبانی توسط این نوع فشرده سازی بایستی از طرف سرور ISP شما بصورت خودکار انجام شود زیرا در هنگام استفاده از این گزینه بایستی در مراحل برقراری ارتباط PPP مذاکراتی انجام شود تا سرور متوجه شود که کاربر می خواهد از این روش برای فشرده سازی داده های خود استفاده نماید ، اما اگر ISP شما از این شیوه پشتیبانی ننماید استفاده از این گزینه ممکن است باعث بروز خطا در هنگام برقراری ارتباط شود ، پس قبل از استفاده از این روش حتما از امکان استفاده از این سرویس توسط ISP خود مطمئن شوید . همین قوانین شامل حال گزینه Negotiate multi-link for single-link connections هم می شود که بمنظور موازی سازی دو یا سه ارتباط PPP به کار می رود ، یعنی این سرویس که به شما کمک می کند تا از دو خط ADSL بصورت همزمان و بعنوان یک خط استفاده نمایید بایستی توسط ISP شما پشتیبانی شود تا بار به بهترین نحو بین این دو ارتباط تقسیم شود ( Load Balancing ) و در نتیجه شما بتوانید از ارتباطی سریع لذت ببرید . توجه داشته باشید که داشتن چند ارتباط از یک ارتباط بهتر نیست زیرا یک ارتباط یکپارچه می تواند بهتر ارسال داده ها را مدیریت نماید و گرچه می تواند از نرم افزارهایی برای دستیابی به این منظور استفاده کرد ولیکن چند ارتباط یکی شده می تواند جایگزین مناسبی برای شرکت های بزرگ بمنظور حفظ کیفیت با هزینه اندک باشد . در نهایت توجه داشته باشید که اگر ISP شما از این سرویس ها پشتیبانی نمی کند و یا شما تفاوتی را در هنگام استفاده از آنها احساس نکردید می توانید با غیر فعال کردن آنها با صرف نظر کردن از مذاکرات در هنگام برقراری ارتباط PPP سرعت اتصال ارتباط PPPoE خود را کاهش دهید .

نمایی از زبانه Security تنظیمات یک اتصال PPPoE

در زبانه Security شما می توانید تنظیماتی که بمنظور حفظ امنیت ارتباط به شما ارائه شده را وارد نمایید که البته بایستی از پیش بین دو سوی ارتباط توافق شده باشد تا در زمان انجام مذاکرات اتصال PPP بررسی شوند . بهمین دلیل عموما این گزینه بحالت ( Optional encryption ( connect even if no encryption انتخاب می شود تا بتوان بدون دانستن آنها هم به شبکه متصل شد ، زیرا سایر گزینه ها شرطی را که در بخش دوم گزینه درون پرانتز آورده شده لحاظ می کنند و در صورت عدم هماهنگی شرایط دو طرف ارتباط را قطع می نمایند ولی گزینه فوق در هر صورت تلاش به برقراری ارتباط می کند . مثلا فرض کنید که شما گزینه ( No encryption allowed ( server will disconnect if it requires encryption را انتخاب کرده اید ، در اینصورت اگر سرور ISP شما شرط کرده باشد که داده ها بایستی رمز گذاری شوند بدلیل اینکه شما گفته اید نبایستی داده ها رمز گذاری شوند ارتباط در مرحله PPP قطع خواهد و بهمین صورت دو گزینه (  Require encryption ( disconnect if server declines و ( Maximum strength encryption ( disconnect if server declines شرط می کنند که حتما داده ها کد گذاری شوند و اگر چنین امکانی توسط ISP شما پشتیبانی نشود ارتباطی برقرار نخواهد شد ، پس در استفاده از این گزینه دقت بفرمایید .

در بخش Authentication شما می توانید نوع استاندارد شناسایی و بررسی نام کاربری و کلمه عبور را مشخص نمایید که یا می تواند بوسیله استاندارد های پیشرفته صورت پذیرد و یا اینکه از استاندارد های معمول برای انجام اینگونه عملیات بهره ببرد . شما می توانید با فعال کردن گزینه Use Extensible Authentication Protocol از روشهای امن کد گذاری اطلاعات شما برخوردار خواهید شد که عموما در ISP ها بکار نمی روند ولیکن عموما در حفظ امنیت شبکه های با امنیت پایین بسیار کاربردی می باشند . اگر از مطالب پیشین بخاطر داشته باشید از استاندارد EAP بجای TKIP در رمز گذاری داده های فرستاده شده در شبکه های بیسیم می توانستیم استفاده کنیم تا امکان کشف رمز عبور شبکه بیسیم را بسیار پایین آوریم و در این مورد هم از استاندارد های مشابه برای برقراری ارتباط میان دو نقطه می توانیم بهره بگیریم تا امنیت داده های ارسال شده را تضمین نماییم ، همچنین در کنار گزینه های موجود می توانید با کلیک بروی دکمه Properties و گذاشتن تیک مقابل عبارت ( Automatically use my Windows logon name and password ( and domain if any  می توانید برای ورود به شبکه مقصد از نام کاربری و کلمه عبور سیستم عامل یا دامین خود برای اتصال به یک شبکه دور دست استفاده کنید که در شبکه های ادارات بزرگ بسیار کاربردی می باشد ولیکن در اتصالات PPPoE به شرکت های ارائه کننده خدمات اینترنت عموم اوقات از استاندارد های متعارفی مانند PAP و CHAP و MS-CHAP v2 استفاده می کنند که بصورت پیش فرض با فعال شدن گزینه Allow these protocols در دسترس قرار می گیرند . این بدان معنی نیست که شما از PAP که بسیار نا امن می باشد استفاده می کنید ولیکن در صورتیکه ISP شما از رمز گذاری داده ها پشتیبانی ننماید شما مجبور به استفاده از آن خواهید بود پس سیستم ابتدا تلاش می کند تا از روش های امن تر ارسال داده کمک بگیرد و در صورت عدم موفقیت اقدام به استفاده از استاندارد PAP خواهد کرد .

نمایی از زبانه Networking تنظیمات یک اتصال PPPoE

زبانه Networking بسیار حائز اهمیت می باشد ولیکن کاربری های آن بی شمار می باشد که پیشتر در قالب مطلبی به یکی از کاربری های آن در شبکه های خانگی پرداخته ایم و بمرور زمان به سایر کاربرد های آن هم خواهیم پرداخت ولیکن در مورد اتصالات PPPoE به یک ISP این زبانه بجز مصارف صنعتی چندان مورد استفاده قرار نمی گیرد و بهمین دلیل از توضیح آن در این مطلب معذوریم .

نمایی از زبانه Sharing تنظیمات یک اتصال PPPoE

حال با ورود به زبانه Sharing شما می توانید استفاده از سرویس ICS که مخفف عبارت Internet Connection Sharing می باشد را ممکن نمایید که به شما کمک می کند تا اینترنت را به سایر بخش های شبکه نیز مسیر یابی نمایید تا سایر کاربران شبکه هم بتوانند در زمانیکه شما بوسیله این اتصال به اینترنت متصل شده اید از خدمات اینترنت بهرمند شوند . برای فعالسازی این سرویس شما بایستی تیک مقابل عبارت Allow other network users to connect through this computer’s internet connection را بگذارید و سپس کارت شبکه ای را که می خواهید این سرویس بروی آن فعال شود از بخش Home networking connection انتخاب نمایید . بعنوان مثال شما فرض کنید که مودم شما کابلی می باشد و شما می خواهید اینترنت اتصال PPPoE خود را از طریق کارت شبکه بیسیم خود در اختیار دیگران قرار دهید ، پس بایستی کارت شبکه بیسیم خود را انتخاب نمایید و با انجام اینکار بسته های اینترنت بسمت کارت شبکه بیسیم شما هدایت خواهند شد ولی سایر کاربران شبکه کابلی شما کماکان تنها در سطح شبکه قادر به فعالیت خواهند بود . حال با کمک گزینه Establish a dial-up connection whenever a computer on my network attempts to access the Internet شما می توانید از برنامه بخواهید تا در صورتیکه کاربری در شبکه بیسیم شما تلاش کرد به اینترنت متصل شود برنامه بصورت خودکار اقدام به شماره گیری اتصال PPPoE نماید . همچنین با گذاشتن تیک مقابل عبارت Allow other network users to control or disable the shared internet connection شما می توانید به سایر کاربر ها این اختیار را بدهید تا در سیستم خود استفاده از سرویس های ارائه شده توسط شما را کنترل نمایند و این بدین معنی می باشد که سایر کاربران می توانند با کلیک بروی Settings در این بخش از میان سرویس های ارائه شده توسط شما یکی را حذف نمایند و یا برخی از سرویس ها را از سایر سیستم ها دریافت نمایند . این بدان معنی است که کاربری می تواند سرویس های IMAP 3 و IMAP 4 و SMTP و یا POP3 را غیر فعال نماید تا ارسال ایمیل توسط سیستم عامل را غیر ممکن نماید و یا اینکه خدمات انتقال فایل بوسیله پروتکل FTP را از کامپیوتر دیگری در شبکه دریافت نماید .

نحوه تغییر سرویس دهنده پروتکلی خاص توسط دیگر کاربران شبکه

چگونه از اتفاقات انجام شده حین اتصال PPPoE گزارش تهیه کنیم ؟

در صورتیکه شما در یک اتصال PPPoE بروی Connect کلیک نمایید برنامه شروع به برقراری ارتباط میان شما و ISP شما خواهد کرد و در صورتیکه خطایی بروز کند که منجر به متصل نشدن به اینترنت شود در صفحه ای به شما یک پیغام خطا نشان داده خواهد شد که شما می توانید در برخی موارد بواسطه شماره آن پیغام و جستجوی آن در جستجوگر گوگل اقدام به عیب یابی اتصال خود نمایید ولیکن در صورتیکه موفق به یافتن مشکل نشدید می توانید با گذاشتن تیک مقابل عبارت Enable logging امکان گزارش گیری حین برقراری اتصال را فعال نمایید . اکنون در صورتیکه دوباره تلاش به برقراری اتصال نمایید بصورت خودکار اطلاعات سرویس هایی که در سیستم عامل شما وظیفه برقراری ارتباط را داشته اند جمع آوری خواهند شد تا بتوانید با کلیک بروی عبارت diagnostics که بصورت یک لینک با نوشته آبی رنگ مشخص شده است وارد صفحه Remote Access Preferences شده و در زبانه Diagnostics اقدام به تهیه گزارش نمایید . بدین منظور شما با گذاشتن تیک مقابل Enable logging از تمامی تلاش های خود برای اتصال گزارش تهیه نمایید .

نحوه فعال سازی جمع آوری اطلاعات در هنگام برقراری اتصال

توجه نمایید که شما می توانید اکنون با زدن دکمه  Generate Report گزارش خود را تهیه نمایید ولیکن این گزارش شامل تمامی پیغام خطاهای موجود فایل گزارش گیر از زمان های گذشته تا کنون خواهد شد که این علاوه بر ایجاد حجم زیادی داده بلا استفاده حجم فایل گزارش ما را هم بالا خواهد برد و بهمین دلیل در صورتیکه تنها نیاز به گزارش آخرین اتصال خود داشتید می توانید ابتدا با زدن دکمه Clear Log این لیست را تخلیه نمایید و دوباره اقدام به برقراری اتصال نمایید تا داده های مربوط به آن اتصال در لیست ذخیره شوند . حال با سپری کردن مراحل فوق دوباره به صفحه Remote Access Preferences باز گردید و اینبار با زدن دکه Generate Report صفحه جدیدی با نام Generate Diagnostic Report به شما نشان داده خواهد شد که شما در آن می توانید گزارش خود را با انتخاب گزینه Generate summary report خلاصه نمایید و یا اینکه آنرا در یک فایل ذخیره نمایید و یا مستقیم بوسیله پست الکترونیک به یک متخصص بفرستید ، اما بصورت پیش فرض حجم عظیمی از داده های مرتبط با سرویس ها و برنامه های موجود در حافظه سیستم بهمراه برنامه های مرتبط با این اتصال پس از تهیه شدن گزارش بشما نشان داده خواهند شد . حال اگر بروی OK کلیک نمایید پیغامی مبنی بر زمانبر بودن این عملیات به شما نشان داده خواهد شد که در صورتیکه شما بروی Yes کلیک نمایید گزارش تهیه خواهد شد .

نحوه آدرس دهی برای ذخیره سازی گزارش در مکانی خاصنکته ای که وجود دارد اینست که شما بوسیله این گزارش تنها می توانید مشکلات موجود در ارتباط را در سمت مبداء بررسی کنید و در صورتیکه ISP شما باعث بروز خطا در اتصال شده باشد این گزارش چندان کاربردی نخواهد بود ولیکن می توانید از آن برای دادن اطلاعات به پشتیبان های فنی ISP خود از راه دور استفاده نمایید تا بتوانند بهتر در مورد علل بروز خطا تصمیم بگیرند .

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 6
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 0
  • آی پی دیروز : 7
  • بازدید امروز : 1
  • باردید دیروز : 9
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 43
  • بازدید ماه : 92
  • بازدید سال : 363
  • بازدید کلی : 10,599