loading...
بزرگترین سایت فناوری اطلاعات و تلفن همراه
علی بازدید : 180 شنبه 23 آذر 1392 نظرات (0)

تنظیمات مودم ADSL ا از جمله اطلاعاتی است که در عین سادگی بسیاری از آن اطلاع ندارند . در مواقعی پیش می آید که مودم جدیدی خریداری میکنیم و یا سرویس دهنده اینترنتی جدیدی را انتخاب میکنیم و یا اینکه نیاز به تنظیم مجدد مودم ADSL داریم و در همه این مواقع در صورتیکه اطلاعاتی برای انجام این کار نداشته باشیم مجبوریم از دوستان و یا شرکت سرویس دهنده اینترنتی کمک بگیریم که در هر دو صورت زمان زیادی را از دست میدهیم . حال آنکه انجام این کار بسیار ساده بوده و خود فرد به راحتی میتواند آن را انجام دهد و ما در این مطلب قصد داریم تا نحوه تنظیم مودم ADSL را تشریح کنیم . در نظر داشته باشید که این تنظیمات مربوط به ارتباط شما با ISP میباشد و تنظیمات بی سیم و مودم های WIMAX در آینده بر روی سایت قرار خواهد گرفت .

نمایی از مراحل تنظیم مودم در حالت Wizard

مودم های ADSL به طور کلی دارای دو ارتباط هستند . یکی ارتباط مودم به سرویس دهنده اینترنت از طریق سیم تلفن و دیگری ارتباط مودم با سیستم کامپیوتری که میتواند بی سیم و یا از طریق کابل شبکه و یا USB باشد . در نظر داشته باشید که برای اکثر مودمها نیاز به نصب CD راه انداز نمیباشد و یادگیری تنظیم مودم بدون CD کلی تر و بهتر است .  فرض میکنیم که مودم جدیدی تهیه و از طریق کابل شبکه به سیستم متصل کرده ایم .  اولین چیزی که نیاز به دانستن آن داریم IP مودم میباشد . IP یک آدرس 4 قسمتی در شبکه است که تجهیزات شبکه از طریق آن آدرس دهی میشوند . IP مودمها بسته به نوع و مارک آن متفاوت است .  در زیر IP های که بیشتر متداول هستند را مشاهده میکنید .

192.168.1.1

192.168.0.1

192.168.1.254

192.168.0.254

در هر صورت میتوانید از روی دفترچه راهنمای مودم IP آن را به دست آورید . پس از اتصال مودم به سیستم از طریق کابل شبکه و متصل کردن آن به سیم تلفن و روشن کردن مودم، برای چند دقیقه صبر کنید . برای فهمیدن اینکه سرویس اینترنت بر روی خط شما فعال است یا نه نیاز به هیچ تنظیمی نیست . بر روی اکثر مودمها چراغی با نام ADSL وجود دارد که در ابتدا چشمک می زند و سپس در صورتیکه سرویس اینترنت بر روی خط تلفن شما فعال شده باشد چراغ آن روشن میماند . ( برای اتصال به اینترنت این چراغ باید روشن بماند . ) حال کافیست که یک مرورگر اینترنت مثل Internet Explorer را باز کنید و IP مودم را در قسمت آدرس تایپ کنید . مثلا 192.168.1.1. بعد از چند لحظه صفحه ورود که از شما نام کاربری و کلمه عبور میخواهد بر روی صفحه ظاهر میشود . نام کاربری و کلمه عبور در بیشتر مودمها admin میباشد ، در غیر این صورت آن را از دفترچه راهنمای مودم به دست آورید . در صورتیکه IP مودم و یا رمز عبور را قبلا تغییر داده اید و آن را فراموش کرده اید در انتهای این متن نحوه Reset کردن مودم را مطالعه کنید . از این قسمت به بعد وارد صفحه تنظیمات مودم میشویم . نکته دیگری که باید در نظر داشت این است که صفحه تنظیمات هر مودم با مودم دیگر متفاوت است ولی اصول کار همه آنها مانند هم است . بعد از ورود به صفحه تنظیمات ، در داخل منوها به دنبال گزینه ای مانند Quick Setup و یا Quick Start بگردید . اکثر مودمها چنین گزینه ای دارند . بر روی گزینه Next کلیک کنید تا به قسمت نوع اتصال یا همان Connection Type برسید . در این لیست دو گزینه برای تنظیمات ابتدایی ما کاربرد دارند . یکی از آنها PPPoE / PPPoA و دیگری Bridge Mode است . نوع ارتباط PPPoE به این صورت است که شما نام کاربری و رمز عبور اینترنت خود را که از سرویس دهنده اینترنت دریافت کرده اید داخل مودم وارد کرده و از این پس هر زمان که مودم روشن شد ارتباط اینترنتی شما در داخل مودم شکل می گیرد و دیگر نیازی به ساخت Connection بر روی سیستم نیست . در Bridge Mode شما باید Connection را بر روی رایانه خود ایجاد و برای اتصال به اینترنت آن را Connect کنید . نوع PPPoE بیشتر در زمانهایی کاربرد دارد که شما با بیش از یک سیستم به اینترنت متصل میشوید . در صورتیکه PPPoE را انتخاب کنید در مرحله بعد نیاز به وارد کردن نام کاربری و رمز عبور اینترنت خود را دارید و اگر Bridge را انتخاب کنید دیگر نیازی به این کار نیست . در همین مرحله و یا مرحله بعد اطلاعات دیگری را نیز باید وارد کنیم. شما نیاز به دو عدد دارید تا در قسمت VCI و VPI وارد کنید . این مقادیر را باید از شرکت سرویس دهنده اینترنتی خود بگیرید چون ممکن است برای هر شرکت متفاوت باشد. پس از وارد کردن VPI و VCI نیاز به تغییر دیگری نیست و کافیست مراحل را تا انتها طی کنید و اطلاعات را Save کنید. بعد از ذخیره شدن اطلاعات مودم یک بار Restart میشود. پس از اینکه مودم دوباره روشن شد پس از چند دقیقه آماده استفاده است. یک صفحه اینترنتی را باز کنید تا ارتباط خود را تست کنید.

در انتها لازم است موارد زیر را در نظر داشته باشید:

1- به دلیل اینکه صفحه تنظیمات هر مودم با مودم نوع دیگر متفاوت است در نتیجه نمی توان مسیر تنظیمات را به طور دقیق بیان کرد ولی با کمی جستجو در منوهای مودم مواردی که در این مطلب به انها اشاره شد به راحتی یافت میشود.

2- منوها، رمز عبور و IP آدرسی که در این مطلب به آنها اشاره شد مربوط به مودمهای TPLink میباشد.

3-دقت کنید که برای ارتباط اینترنتی فقط تنظیم PPPoE و یا Bridge و مقادیر VPI/VCI کافیست و در صورتیکه اطلاعات زیادی در رابطه با مودم ندارید نیازی به هیچ تغییر دیگر نیست. پس از این تغییرات بر روی دکمه Save کلیک کنید و مودم را دوباره راه اندازی کنید.

4- در پشت اکثر مودم ها سوراخ بسیار ریزی وجود دارد که در صورتیکه اطلاعات گذشته مودم مانند IP و یا رمز عبور را فراموش کرده اید میتوانید با وارد کردن یک سوزن داخل این سوراخ و فشار دادن آن به مدت حدود یک دقیقه ( هنگامی که مودم روشن است) مودم را به تنظیمات پیش فرض کارخانه برگردانده یا به عبارتی Reset کنید. پس از این کار باید مودم را مجددا پیکر بندی کنید.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 6
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 2
  • آی پی دیروز : 7
  • بازدید امروز : 6
  • باردید دیروز : 9
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 48
  • بازدید ماه : 97
  • بازدید سال : 368
  • بازدید کلی : 10,604